Over halvdelen af danske elever modtager undervisning i et indeklima med alt for høj koncentration af kuldioxid. Men med et effektivt ventilationssystem, kan dette problem løses. Låsby Skole i Skanderborg har investeret i et nyt ventilationssystem, som skal nedbringe niveauet af kuldioxid i klasselokalerne for at forbedre indeklimaet og styrke elevernes koncentrationsevne. Petrowsky står for installationen og projekteringen af anlægget, som skal fungere i tre områder på skolen. Det er skolens SFO, tre almene klasser med hver 30 elever samt afdeling E, som omfatter mindre klasser for elever med særlige behov. ”Ventilationsanlægget er installeret i skolens teknikrum, hvor det har været en udfordring at få plads til både ventilationsanlæg og rørføring. Her er det en kæmpe fordel, at vi står for både projekteringen og installationen, så vi i tæt samspil med vores tekniske tegner, kan finde den bedste løsning”, forklarer Martin Barner, Projektleder hos Petrowsky. I afdeling E er ventilationsanlægget baseret på Vent2learn princippet, hvor anlægget indblæser fokuseret luft i netop det område af klasseværelset, hvor eleven eller læreren befinder sig. Det betyder, at den indblæste luft ikke opblandes med den gamle rumluft i særlig høj grad, og de interne forureninger, som kommer fra f.eks. tøj, sko, lim og udånding påvirker personen i langt mindre grad. Denne systemløsning, som i omfang er mindre sammenlignet med et traditionelt installationsanlæg, er både mere energieffektiv og billigere at installere.Nyt ventilationssystem, som skal nedbringe niveauet af kuldioxid i klasselokalerne
Nyt ventilationsanlæg til Låsby Skole forbedrer indeklimaet
Cases
Se flere cases
Rustik med naturskifer
Ny opgave i Rønnehaven
Finlandsparken