Elever fra Petrowsky Gruppen inspirerede unge til at vælge erhvervsvejen

For andet år i træk var Petrowsky Gruppen repræsenteret ved Uddannelsesdagen på Ungdomscenter Vejle, hvor virksomhedens elever deltog aktivt i formidlingen af håndværksfagenes muligheder og relevans. Her trådte to af Petrowsky Gruppens elever, Jacob og Jonas, frem foran flere hold af elever fra 10. klasse for at dele deres erfaringer med VVS- og energispecialistuddannelsen – og for at give et mere nuanceret billede af den moderne VVS-branche.
De to elever afholdt i løbet af dagen fire separate oplæg af 20 minutter, hvor de søgte at formidle deres faglige indsigt og personlige oplevelser i et sprog, der kunne inspirere de unge til at overveje en erhvervsuddannelse som en attraktiv og meningsfuld karrierevej. Initiativet udsprang af ønsket om at bidrage til en mere balanceret fortælling om faget og dets udvikling.
– Vi vil gerne skabe en lidt ny fortælling om, hvad det vil sige at være VVS’er. Mange forbinder faget med klassisk rørarbejde og serviceopgaver, men en stor del af vores arbejde handler i dag om energioptimering, grønne løsninger og om komplekse tekniske installationer. Det er den del, der virkelig interesserer mig, fortæller Jacob Dueholm, 24 år, som er halvvejs gennem sin uddannelse.
Jacobs indgang til faget har været præget af nysgerrighed og af en søgen efter et erhverv, hvor teori og praksis mødes i et håndværk med tydelig samfundsmæssig betydning. Efter at have afprøvet flere brancher fandt han i VVS-faget en balance mellem teknisk forståelse, problemløsning og praktisk udfoldelse.
Skoletræt, men fandt motivationen
For Jonas Nielsen, 20 år, der ligeledes befinder sig midtvejs i sin uddannelse, har rejsen været anderledes, dog ikke mindre engageret. Han deltog også i Uddannelsesdagen sidste år og har siden da oplevet, hvordan fagligheden og selvforståelsen som elev er vokset i takt med erfaringen.
– Jeg var faktisk ret skoletræt i folkeskolen og havde svært ved at finde motivationen. Men efter jeg startede som elev, blev det helt anderledes. Skoleforløbene på uddannelsen giver mening, fordi man kan koble teori direkte til det, man laver i praksis. Det tændte en gnist i mig, understreger Jonas Nielsen.
Under oplæggene lagde de to elever vægt på, hvordan uddannelsen som VVS- og energispecialist kombinerer praktisk erfaring med teoretisk viden. De beskrev samspillet mellem skoleperioder og praktikforløb som en væsentlig styrke ved erhvervsuddannelsessystemet – et læringsforløb, hvor teori konstant afprøves i virkelighedens projekter og tekniske sammenhænge.
Løn under uddannelse
Samtidig fremhævede begge elever den økonomiske tryghed, som følger med at være elev.
I modsætning til traditionelle ungdomsuddannelser modtager man elevløn gennem hele uddannelsen, både under skoleophold og i praktikperioder. Lønnen stiger gradvist med uddannelsens progression, og man er berettiget til fuld løn, også før man fylder 18 år.
– Det betyder faktisk meget for de unge mennesker, at man får løn, også når man er under 18 år. Det gør det lettere at starte et voksenliv, og man føler sig taget alvorligt som en del af faget fra dag ét, fortæller Jonas Nielsen.
Begge elever ser deres fremtid inden for energiområdet og taler om videreuddannelse som en naturlig forlængelse af deres nuværende uddannelsesforløb. De ser store perspektiver i den teknologiske udvikling, hvor energieffektivitet, bæredygtighed og digitalisering spiller en stadig mere central rolle.
– For os er det vigtigt at vise, at VVS-faget rummer langt mere, end mange tror. Det handler om teknik, energi, miljø og ansvar, og der er virkelig mange veje at gå. Der er stadigvæk nogle fordomme, som vi gerne vil modbevise, afslutter Jacob Dueholm.
Hos Petrowsky Gruppen vækker elevernes engagement både stolthed og optimisme. Deres bidrag til Uddannelsesdagen illustrerer, hvordan virksomheden arbejder strategisk med at udvikle og tiltrække nye fagfolk til branchen. Deres evne til at formidle erfaring og passion vidner om en kultur, hvor faglighed, ansvar og lysten til at lære nyt går hånd i hånd.
Petrowsky Gruppens deltagelse i arrangementet er et konkret udtryk for virksomhedens ambition om at styrke forbindelsen mellem erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner og for at vise de unge, at en erhvervsuddannelse ikke blot er et valg af håndværk, men et valg af fremtid.

