Du er her|

18.11.19

Salgsværktøjer som bruges hver dag

Ni montører hos Petrowsky har netop afsluttet uddannelsesforløbet ”Den rådgivende montør”, som er et firmatilpasset uddannelsesforløb i samarbejde med Solar Skolen. Uddannelsen sætter fokus på grundlæggende salg og salgspsykologi. Vores montører har været på skolebænken i syv hele dage og har netop afsluttet deres eksamen på IBA Erhvervsakademi Kolding.

Nogle af de værktøjer som vores deltagere har lært under forløbet, er at forstå kunder ud fra fire forskellige personprofiler samt at styrke salgsprocessen ved hjælp af salgshjulet.

-Personligt har jeg fået rigtig meget ud af uddannelsesforløbet. Det har hjulpet mig til at forstå mine kunder. Jeg kan hurtigere afkode kunden ud fra de fire personprofiler, og så ved jeg hvordan jeg skal takle kunden. Det hjælper mig i dialogen og til at bevare overblikket, forklarer Kevin Vestergaard Thune, VVS-Energimontør hos Petrowsky.

Bedre til at afkode kunden og skabe mersalg

Kevin bruger værktøjerne hver dag, og fortæller bl.a. om et kundebesøg, hvor han skulle udskifte nogle defekte reguleringsventiler i et hus, hvor der ikke var varme. Kevin erfarede hurtigt, at kunden med fordel kunne investere i en cirkulationspumpe og dermed reducere energiforbruget med op til seks gange. Med hjælp fra de fire personprofiler, analyserede han sig frem til kundens profil, og det hjalp ham til at kommunikere og håndtere kunden på den rigtige måde. Det blev en win-win situation for begge parter – kunden fik varme i huset og reduceret sit energiforbrug betragteligt, og Kevin solgte og installerede en varmepumpe.

-Kurset har været rigtig spændene men også hårdere end jeg havde forestillet mig. Jeg tror det kom bag på os alle, hvor meget det krævede af os. Men vi bed tænderne sammen, og vi kom godt i mål alle sammen, fortæller Kevin.

Effektiv undervisning tilpasset vores fag

VVS-montør Peter Frost har været en række år hos Chr. Beck i Horsens, og han har også fået brugbare rådgivningsværktøjer med til sin værktøjskasse.

-Jeg har jo arbejdet som montør i mange år, og jeg har igennem årene lært at takle de forskellige kundesituationer. Men med dette kursusforløb er jeg blevet både hurtigere og kan med større sikkerhed bedømme kunden, og fastlægge hvilken type han eller hun er.

Peter har været rigtig glad for at være med i forløbet, selvom det også har været udfordrende.

-Undervisningen har været rigtig god, da den var tilpasset til vores fag, med masser af eksempler fra hverdagen. Derimod var jeg lidt udfordret, da jeg skulle skrive en ottesiders opgave. Jeg er ordblind, men med hjælp fra min svigerdatter fik jeg skrevet opgaven, og jeg blev rigtig godt tilfreds med resultatet, fortæller Peter Frost.

Vil du vide mere?

Ring : 75 72 04 44

info@petrowsky.dk