De fleste voksne kan godt huske tilbage til deres skoletid og den tætte luft, der kunne være i et klasselokale på varme dage, eller når klassen var fyldt helt op med elever. Denne samme luft kunne endda gøre det sværere at holde fokus på det, underviseren forsøgte at indprente hos eleverne. Hos Petrowsky A/S mærker man det øgede fokus på læringsmiljøer og forståelsen af, at det ikke kun omhandler lærer-elev-dynamikken, men også andre elementer som omgivelser, indeklima og lysten til at optimere på de forskellige områder. Michael Møller, der er projektleder hos Petrowsky A/S, står lige nu med ansvaret for en opgave, der taler lige ind i det fokus, som flere undersøgelser og senest Covid-19 har sat på et sundt indeklima. · Vi vandt en enterprise-opgave hos Petrowsky på Tørring Skole, hvor det i al sin enkelthed handler om at skabe ventilation og bedre luft i seks klasselokaler og på skolens nye ombygning med ”Rum til børn med muskelsvind”. Det er et område, vi som virksomhed finder stor mening i at arbejde med, da det er dokumenteret, at indeklima spiller en stor rolle i indlæring og evnen til at bevare koncentrationen, fortæller Michael Møller. En del af opgaven på Tørring Skole bestod i at demontere det ældre eksisterende anlæg og opsætte et nyt og mere klima- og energivenligt et af slagsen på skolens matrikel. Samtidig var der en opgave i at sikre en hensigtsmæssig rørføring, så denne forstyrrede skolerummet mindst muligt. · Vi har en god dialog med skolelederen på stedet, der både har rost vores arbejde og bidraget til nogle konkrete justeringer, der blandt andet betød, at vi førte rørene på en mere hensigtsmæssig måde for skolen i forhold til ikke at skulle lave for meget om i klasselokalet. Det betød blandt andet, at skolen kunne bevare skabsplads og vask i et af lokalerne. Det er vigtigt, at man netop kan omstille sig og have en god dialog på pladsen. Vi har to af vores dygtige ventilationsmontører gående på Tørring Skole i Tom Mortensen og Dennis Olesen, og det er medarbejdere, der sætter en ære i at udføre et godt stykke arbejde, afslutter Michael Møller. Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) er blandt de aktører, der har foretaget store undersøgelser på indeklimaområdet. DCUM har foretaget en screening på tværs af viden og erfaring og har kortlagt 64 tiltag, indsatser og projekter om indeklima på danske skoler i perioden 2004 til 2018Petrowsky hjælper skoler med indeklimaet
Indeklimaet er vigtigt
Cases
Se flere cases
Rustik med naturskifer
Ny opgave i Rønnehaven
Finlandsparken